Z dovolené může být horor: Jaké jsou nejčastější problémy a jak se bránit?

Praha - Více než čtvrtina Evropanů zažívá problémy se službami cestovního ruchu. Ukazuje to průzkum asociace ANEC mezi téměř šesti tisíci respondenty, do něhož se zapojili i čeští spotřebitelé. Nejčastěji si lidé stěžují na problémy při vypůjčení auta, v letecké a železniční dopravě nebo v rámci zájezdu. Čeho se problémy týkají, jak se jich vyvarovat a jak se domoci svých práv?

Přidejte svůj názor

Dominikánská republika, ilustrační fotografie

Čtyři pětiny účastníků průzkumu si služby v cestovním ruchu objednalo online, přičemž víc než 40 procent k tomu využilo zprostředkovatele nebo srovnávače cen. „Všechny problémy v různých oblastech služeb mají společné jmenovatele – nízkou úroveň služeb a zákaznického servisu, nečekané příplatky a nejasné informace," shrnuje výsledky průzkumu Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Nejvíce problémů hlásí turisté, kteří si vypůjčili auto. Více než pětina z nich nebyla s touto službou spokojena. Obvykle měli problémy s nejasnými smluvními podmínkami a nedostatečnými informacemi o pojištění a ceně. Autopůjčovny inzerují co nejnižší cenu samotného zapůjčení vozidla, další poplatky ale mohou tuto částku klidně převýšit, což se zákazník mnohdy dozví až na místě. Často chybí jasné informace o potřebné výši zálohy, objevují se i potíže se stržením peněz z platební karty za údajné poškození vozu, a to bez souhlasu držitele karty.

Tento postup přitom odporuje pravidlům karetních asociací. V takovémto případě je potřeba vyzvat autopůjčovnu, aby prokázala, že zákazník vůz skutečně poškodil. Nepříjemné pak bývá, když poskytovatel služby otálí s vrácením stržené či blokované zálohy. Vždy je třeba dávat pozor na systém palivové politiky dané autopůjčovny, jinak se spotřeba pohonných hmot může dost prodražit. Například v případě, že platíte za ujeté kilometry a požadovaná cena je vyšší, než kdybyste benzín natankovali sami.

Cestovatele také trápí problémy v letecké dopravě, tedy s vymáháním náhrady škody za poškozená zavazadla a za významně zpožděné či zrušené lety. I zde je třeba dát pozor na extra poplatky, které mohou být v součtu vyšší než cena letenky.

V souvislosti se zájezdy si lidé nejčastěji stěžují na špatnou úroveň ubytování. Podle průzkumu byl každý osmý člověk ubytován v jiném typu pokoje, než který byl dohodnut, nebo dokonce v úplně jiném hotelu. „Případné stížnosti a žádosti o slevu z ceny zájezdu je potřeba podat písemně už na místě a nikoli až po návratu domů. Pokud si na místě budete stěžovat jen ústně, nemusí na vaši pozdější stížnost u poskytovatele služby být brán zřetel a slevu nedostanete, ač byste na ni měli právo. Pořiďte fotografie či zajistěte svědky, abyste měli důkazy o nižším komfortu," radí Lukáš Zelený.

Do celoevropského průzkumu se na výzvu dTestu zapojilo také přes osm set českých spotřebitelů. 25,1 % českých respondentů odpovědělo, že mají negativní zkušenosti s využíváním služeb cestovního ruchu, což odpovídá evropskému průměru.

Témata: cestování | dovolená | dtest
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Smrtící útok žraloka vystrašil Čechy, hledají jiné destinace v Egyptě

14.08.2018 10:45 Praha - Po smrtícím útoku žraloka klesá zájem Čechů o dovolenou v egyptském letovisku Marsá Alam.…

Evropská města se "opevňují" proti turistům, opatření zavedla i pohádková…

11.08.2018 19:49 Aktualizováno Řím/Madrid - Minulý rok na řadě míst vypukly protesty proti turistům. Velká evropská města se letos…

Surfing, hory nebo luxusní hotely. Podívejte se na netradiční a…

09.08.2018 14:41 Praha - Dovolená nemusí znamenat jen opalování u bazénu. Léto si můžete užit i bez all inclusive…

Medvědi útočí ve velkém. Trhají stany i s turisty, chtějí něco k snědku

09.08.2018 08:26 Bukurešť - Na turisty číhá během dovolené nejedno nebezpečí, konkrétně v Rumunsku jsou to medvědi.…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější o Cestování

reklama
reklama