Andorra změnila image: Z daňového ráje se stala rájem lyžařů

Soldeu - O Andoře se doposud hovořilo především kvůli pochybným obchodům s nezdaněným alkoholem a cigaretami, nebo jako o dřívějším daňovém ráji. Nyní je toto knížectví v Pyrenejích rájem především pro lyžaře.

Přidejte svůj názor

Andorra, knížectví v jihozápadní Evropě ležící mezi Francií na severu (56,6 km hranice) a Španělskem (63,7 km hranice) na jihu v nadmořské výšce 900 až 2946 metrů nad mořem.

Až do roku 2010 byla Andorra na šedém seznamu Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Po výrazných investicích se dnes tento státeček pěkně vyjímá na světové mapě lyžování. V příštím roce bude dokonce hostit finále světového poháru v alpském lyžování. To bude v Pyrenejích úplně poprvé.

Když vystoupíte z lanovky v Soldeu, je to tam jako na Babylonské věži: na necelých 80.000 obyvatel připadá 2,5 milionu lyžařů ročně, z toho přes 1,7 milionu v oblasti Grandvalira, jejíž součástí je i Soldeu. Podle údajů z minulé sezony tam nejvíce jezdí Španělé, kteří tvoří 51,4 procenta lyžařů v Grandvaliře. Za nimi následují Francouzi (13,1 procenta), Britové (11,5 procenta) či Rusové (5,2 procenta).

zdroj: YouTube

"Prostor pro lyžování je tu obrovský. Lyžoval jsem ve francouzských Pyrenejích, ale tady za celý den nikdy nejedete po stejné dráze," řekl agentuře AFP Francouz David Ribot.

Grandvalira je se svými 210 kilometry lyžařských drah největším střediskem v Pyrenejích, před Baqueirou ve španělských Pyrenejích, která má 150 kilometrů, nebo Grand Tourmalet se 100 kilometry ve francouzských Pyrenejích.

Středisko se zrodilo v roce 2003 spojením Soldeu-El Tarter a Pas de la Case-Grau Roig a je svědectvím toho, jak si země uvědomuje význam "bílého zlata" pro svou ekonomickou budoucnost.

"Až do konce 80. let byl základem andorrské ekonomiky obchod s produkty, které Španělé doma nedostali. Ale jakmile k nim už měli přístup, andorrská ekonomika se smrskla. Co zbylo? Sníh," vysvětluje ředitel střediska Soldeu, Francouz Henri Barbier.

"Andorra vynaložila mnoho úsilí, aby se lyžování stalo jedním z jejích pilířů. V posledních letech jsme hodně investovali do reklamy, stáváme se známými v celé Evropě, ve Francii, ve Španělsku, ale i ve Velké Británii, Německu a stále více v Rusku," uvádí andorrský ministr turistiky Francesc Camp. "A tato strategie se vyplatila. Turistika tvoří 25 procent hrubého národního produktu, je důležitější než finance. A jde hlavně o zimní turistiku," dodává.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Rodina chtěla ušetřit a na dovolenou vyrazit před prázdninami. Teď tvrdí,…

25.06.2018 13:32 Londýn - Matka pěti dětí Michelle Peelová chtěla dopřát své těžce postižené dceři krásnou dovolenou…

Cestování stále láká. Jaké možnosti se stávají hitem?

21.06.2018 17:09 PR článek - Je to trend posledních několika let. Máme na mysli cestování. Vzhledem ke stále nižší…

Nový Zéland praská ve švech, zahraniční turisté budou platit daň

15.06.2018 14:39 Wellington - Nový Zéland, který má 4,9 milionů obyvatel, navštívilo za 12 měsíců do konce letošního…

Rodina zaplatila 75 tisíc za luxusní dovolenou. V oblíbeném letovisku na…

14.06.2018 14:40 Antalya - Maria a Paul Bryantovi z Bristolu ve Velké Británii si chtěli užít se svými dvěma dětmi…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější o Cestování

reklama
reklama