Zpožděné či zrušené lety: Na co máte jako cestující právo?

Praha - Cestování je více než aktuální téma. Školní rok se uchýlil ke konci, prázdniny začínají. Nejen rodiny, ale i jednotlivci se chystají na vytoužené dovolené. Co když se ale let zpozdí nebo zruší? Na co máte nárok a na co nikoliv?

Přidejte svůj názor

Letadla, ilustrační foto

Zcela upřímně - zrušený nebo zpožděný let je noční můrou snad každého cestovatele. Je jedno, jestli vás čeká business trip, anebo před sebou máte vysněnou dovolenou. Tenhle začátek je rozhodně nepříjemný a nikdo na něj dobrovolně nečeká.

Ale co když nechtěná situace opravdu nastane? Co dělat? Odejít z letiště se slzami v očích, nebo bojovat za svá práva? Věděli jste, že máte nárok na odškodné? Jeho výše a forma se liší. 

Naštěstí existuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, které uvádí do platnosti legislativu,která silně prosazuje výhody klientů před zájmy leteckých společností. Pokud tohle víte, máte trumf v rukávu!

Evropská pravidla pro cestující v letecké dopravě

Zmíněné nařízení EP č. 261/2004 je napsané naštěstí velmi srozumitelně. A koho se předpis týká? Všech vnitroevropských letů, letů z EU bez ohledu na dopravce a veškerých letů do EU s evropským dopravcem. Výjimkou je Gibraltar, kde se Španělé a Britové na postupech dosud nedohodli. Dále se vztahuje na situace, kdy je váš let buď zpožděný, zrušený, anebo je vám odepřen nástup na palubu (což se může stát například když společnost prodá více letenek, než má sedadel). Platí pro cestujících s platnou letenkou, kteří dorazí včas, což znamená minimálně 45 minut před odletem. Také cestujících přepravovaných motorovým letadlem s pevnými křídly. Platí pro letenky koupené za veřejně přístupné tarify - toto z velké většiny vyřazuje například letenky koupené v rámci balíčku od cestovní kanceláře (charterové lety). Týká se újmy, která nebyla způsobena „mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla všechna přiměřená opatření přijata“, tj. typicky počasím.

Na koho se můžete obrátit, pokud se domníváte, že dopravce své povinnosti nesplnil?

Každý členský stát má povinnost určit orgán k prosazování nařízení 261/2004 na svém území. Ovšem pravomoci těchto orgánů jsou v jednotlivých státech různé. Ne vždy tyto orgány mohou rozhodovat o konkrétním sporu dopravce a cestujícího. Obvykle jsou oprávněny uložit v případě zjištěného porušení sankci v podobě finanční pokuty. V České republice se můžete obrátit na Civil Aviation Authority.

Jakou péči je dopravce povinen poskytnout cestujícím, pokud očekává významné zpoždění letu?

To je velmi důležitá informace. Pokud jste již na letišti, čekáte na odbavení a je vám sděleno zpoždění, můžete požadovat různé služby. Provozující dopravce je povinen poskytnout občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době. Pokud je nezbytný pobyt přes noc, je dopravce povinen poskytnout ubytování a přepravu do a z místa ubytování. Dopravce je dále povinen zdarma nabídnout uskutečnění 2 telefonních hovorů, popř. zaslání dvou zpráv faxem či elektronickou poštou.

Jaká jsou vaše práva, pokud dojde ke zrušení letu, na který máte potvrzenou rezervaci?

Pokud je let zrušen, dopravce vám musí poskytnout přesměrování a nezbytnou péči. Pokud s přesměrováním nebudete souhlasit, máte právo na vrácení ceny letenky. Ve vymezených případech máte právo na finanční odškodnění. Nenechte se v žádném případě odbýt.

Co je odepření nástupu na palubu?

Jak již bylo řečeno více, tato situace nastává tehdy, když dopravci prodají více letenek, než kolik je míst v letadle. Na základě svých zkušeností totiž vědí, že většinou ne všichni cestující skutečně na daný let nastoupí. Pokud se však dostaví vyšší počet cestujících, než je počet sedadel, pak dopravce nejprve hledá dobrovolníky, kteří by se přepravy daným spojem vzdali a kterým nabídne buď přesměrování, nebo vrácení peněz za letenku.

Pokud se dobrovolníci nepřihlásí, určí dopravce ty cestující, které z přepravy vyloučí, a odepře jim tak nástup na palubu. Zda li padl "los" na vás, máte právo na finanční odškodnění či na přesměrování na náhradní dopravu, nebo vrácení ceny letenky.

Dobře si svá práva zapamatujte, protože nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit. Cestování je nevyzpytatelné a nemáte - li dostatek informací, škodíte jen sami sobě. Jak se říká, neznalost neomlouvá.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Smrtící útok žraloka vystrašil Čechy, hledají jiné destinace v Egyptě

14.08.2018 10:45 Praha - Po smrtícím útoku žraloka klesá zájem Čechů o dovolenou v egyptském letovisku Marsá Alam.…

Evropská města se "opevňují" proti turistům, opatření zavedla i pohádková…

11.08.2018 19:49 Aktualizováno Řím/Madrid - Minulý rok na řadě míst vypukly protesty proti turistům. Velká evropská města se letos…

Surfing, hory nebo luxusní hotely. Podívejte se na netradiční a…

09.08.2018 14:41 Praha - Dovolená nemusí znamenat jen opalování u bazénu. Léto si můžete užit i bez all inclusive…

Medvědi útočí ve velkém. Trhají stany i s turisty, chtějí něco k snědku

09.08.2018 08:26 Bukurešť - Na turisty číhá během dovolené nejedno nebezpečí, konkrétně v Rumunsku jsou to medvědi.…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější o Cestování

reklama
reklama